Kinderen en ouders willen heel graag sparen maar hebben onvoldoende uitdaging. Hoe komt dat?
Een spaarpot in de vorm van een ouderwets spaarvarken of een blikje met een gleuf voor de centjes.
Maar waar zijn de centjes nu gebleven, hoeveel zit er eigenlijk in? Het geld verdwijnt. Kinderen kunnen niet in 1 oogopslag zien hoeveel centjes ze al gespaard hebben. En waar zijn ze eigenlijk voor aan het sparen?
Hoe krijg je kinderen weer actief en met uitdaging aan het sparen? Begin met zakgeld en zorg dat kinderen kunnen zien waar het geld is en hoeveel ze al gespaard hebben. Daarnaast is het van belang dat ze hun spaardoel voor ogen houden.
De bedoeling is dat je kind ongedwongen in alle vrijheid zelf kiest hoe het zijn/haar zakgeld wilt uitgeven. Het gaat om het zelfstandig maken van keuzes. Je kind leert zo door te doen. En het krijgt op deze manier een goed inzicht in de waarde van geld.
Gebruik zakgeld niet als straf of beloning. Het is niet erg als je kind achteraf spijt heeft van een uitgave. Daar leert je kind alleen maar van.
Neem je kind mee met boodschappen doen of met winkelen. Laat je kind weten wat je budget is en laat zien wat je daarvoor kan kopen. Als je met contant geld betaalt, ziet je kind beter de waarde van geld. Laat je kind ook zien dat er prijsverschillen zijn in winkels. Een rekening die binnenkomt en die je betaald is ook een praktijkvoorbeeld. Vertel je kind af en toe eens hoeveel iets kost.
Een kind leert door een ouder na te doen. Als je kind ziet dat er thuis veel en gemakkelijk gekocht wordt, kan de indruk ontstaan dat er onbeperkt geld uitgegeven kan worden. Vertel je kind over schulden en leningen. Niet om ze bang te maken, maar om ervoor te zorgen dat ze er bewust van worden.